شروع گسترده توليد برق از زباله در ایران

به وبلاگ پیمان پویا خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
تئوری و تکنولوژی ساخت ادوات نیمه هادی
مباحث ویژه در الکترونیک
طراحی مدارهای فرکانس بالا
طراحی مدار مجتمع خطی
طراحی مدارهای VLSI
الکترونیک
مخابرات
قدرت
کنترل
روش تحقیق
زبان انگلیسی
اعلام نمرات
دانلود کتاب
اضافات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 292
بازدید کل : 89585
تعداد مطالب : 126
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 3

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

شروع گسترده توليد برق از زباله در ایران

به گزارش "برق نيوز" تولید برق از زباله در کشورهای مختلف جهان سابقه ای چندین ساله و در بعضی موارد بیش از یک دهه دارد ولی در ایران از دو سال پیش این تکنولوژی مورد استقبال قرار گرفته است. شهرداری های کشور به فکر افتاده اند تا با تبدیل زباله به برق علاوه بر حفظ محیط زیست نگاهی به درآمد حاصل آن داشته باشند.

پايين‌آمدن بي‌سابقه سطح آب در سدهاي بزرگ كشور، نگراني‌هايي را دامن زده‌است. روزي نيست كه در رسانه‌ها و افكارعمومي جامعه، اين نگراني‌هاي فزاينده به نوعي ابراز نشود. در اين ماجرا، اغلب فكرها معطوف به كمبود آب در آينده مي‌شود، اما مساله ديگر كمبود برق است. بخشي از برق مصرفي مردم، توسط توربين‌هاي موجود در سدهاي كشور توليد مي‌شود و پايين‌آمدن بيش از حد سطح آب، اين توربين‌ها را از كار مي‌اندازد.

 در شرايط فعلي 15 درصد از ظرفيت نيروگاهي كشور معادل 10 هزار و 600 مگاوات، مربوط به نيروگاه‌هاي برقابي است. در موضوع توليد برق، كشورهاي پيشرفته توجه خود را غير از برق هسته‌اي، به فناوري‌هاي جديد از جمله توليد برق از زباله معطوف كرده‌اند و به پيشرفت‌هاي مهمي دست يافته‌اند. 

يك شرکت آمريكايي به نمايندگي از شركت چيني، با امضای قراردادی مقدماتی اعلام کرده که قصد دارد یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار برای پروژه توليد برق از زباله در ایران سرمایه‌گذاری کند. این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری اجرا مي‌شود و به تولید روزانه ۲۵۰ مگاوات برق منجر خواهد‌شد. 

کمپانی بزرگ آمریکایی قراردادي به ارزش 1.1 میلیارد دلار را در یک اقدام مشترک با ايران  به امضاء رسانده است. بر اساس این قرارداد قرار شده  که ضایعات انسانی و مواد زائد توسط تکنولوژی کمپانی کالیفرنیایي ورلد اکو انرژی آمریکا به الکتریسیته و نیروی برق تبدیل شود. 

قرارداد ، 1.1 میلیارد دلاری ایران و کمپانی آمریکایی در زمینه انرژی
 
 
به گزارش برق نیوز سخنگوی کمپانی "ورلد اکو انرژی" به خبرگزاری فرانسه گفته است که آن ها قصد تولید 250 مگاوات برق در روز را دارند که این میزان انرژی از طریق آتش زدن ضایعات و فرآیند تبدیل نمک و آب فاضلاب به نیروی برق را دارند. 

اين قرارداد در 35 سال اخير بين ايران و آمريكا بي نظير بوده است و با توجه به محدوديت تحريم ها و سقف قرارداد هاي 20 ميليون دلاري بين ايران و شركت هاي آمريكايي، مي توان گفت كه بزرگترين قرارداد قرن بين دو كشور ايران و‌ آمريكا بوده است. 

پروژه تولید برق از زباله، ۶۰۰ تا ۷۰۰ شغل ایجاد مي‌كند که ۸۰ درصد آن به ساکنان این استان سپرده خواهد شد. شرکت طرف قرارداد، اعلام كرده‌است كه سیستمی‌پيشرفته برای سوزاندن زباله و تبدیل آن به‌الکتریسیته دارد و برای سال‌ها در اطراف جهان مورد استفاده بوده و وقتی تحریم‌ها برداشته شود، مثل خیلی دیگر از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، آماده معامله با ایران خواهد بود. ظاهراً اجراي پروژه، منوط به رفع حداقل بخشی از تحریم‌ها علیه كشورمان شده‌است. 

در بیشترکشورهای دنیا، زباله منبعی برای تولید انرژی است. به عنوان مثال مرکز بازیافت و تبدیل زباله به‌انرژی برق شهر پاریس، در نزدیکی رود سنت قرار دارد. این مرکز بازیافت، با میزان انرژی برقی که تولید می‌کند، پاسخگوی نیاز ساکنان یک میلیونی حومه شهر پاریس است که هر سال460 هزار تُن زباله خانگی تولید می‌کنند. این مرکز، ساليانه 52 مگاوات الکتریسیته‌از زباله‌ تولید می‌کند که می‌تواند پاسخگوی نیاز 79 هزار خانه مسکونی و آپارتمان باشد. متوسط تولید زباله برای هر فرد در جهان، حدود 450 تا 500 گرم است، در حالی که در ایران هر فرد حدود 800 گرم تا یک‌کیلوگرم زباله تولید می‌کند.

 در تهران روزانه 7 تا 8 هزار تن زباله تولید می‌شود. شهرداري تهران، تولید برق از زباله را آغاز كرده و ظاهراً بیش از ۸ میلیارد تومان برای يك پروژه هزینه صرف شده‌است. وزارت نيرو، افزايش ساخت نيروگاه‌هاي برق زباله‌سوز را به عنوان سياست جديد توسعه صنعت برق ايران قرار داده و با توجه به مشكلات انباشت زباله در شهرهاي حاشيه درياي خزر، در نظر دارد تعداد نيروگاه‌هاي زباله‌سوز در اين مناطق را افزايش دهد.

 چنين برنامه‌هايي نشان مي‌دهد، ملاحظات زيست‌محيطي و توجه به فناوری‌هاي نوين و تجربيات كشورهاي پيشرفته، مورد توجه قرار گرفته‌است، اما همه‌اين اقدامات، نياز به حمايت جدي دارد. كاهش سوخت فسيلي و كاهش استفاده‌از كربن، يك برنامه جهاني است. انسان‌ها به جهت تداوم زيست روي كره زمين، ملزم هستند براي حفظ سياره‌از نابودي، سوخت فسيلي را كاهش دهند. 

برق تولیدی نیروگاه های زباله سوز در ایران با تعرفه برق نیروگاه های تجدیدپذیر خریداری می شود که می تواند حمایت خوبی برای سرمایه گذاران در این بخش باشد. با شرایط فعلی برق تولیدی این نیروگاه ها با قیمتی برابر 440 تومان خریداری می شود.

مثلاً ايده تبديل منطقه مشكين‌‌شهر در استان اردبيل، به شهري عاري از سوخت‌هاي فسيلي، برنامه بلندپروازانه‌اي است كه خوشبختانه در دستور كار قرار گرفته‌است. قرار است مصرف برق و مصارف حرارتي اين شهر، بدون استفاده‌از سوخت فسيلي تامين شود. استفاده‌از انرژي رايگان باد هم حركت‌هاي جهشي را شاهد است. 

اگر مسير تهران به منطقه شمال غرب را اخيراً طي كرده باشيد، حتماً ديده‌ايد كه در نقاط مختلف كشور توربين‌هاي بادي نصب شده‌است. اين سرمايه‌گذاري‌ها، كشور ما را از تهديد فزاينده خشكي آب و هوا و تبعات بعدي آن، تا حدي حفاظت خواهد كرد. مردم، قدردان اين تلاش‌ها هستند و به نوبه خود از اين اقدامات حمايت مي‌كنند، فقط بايد دولت، زمينه‌ و بستر همكاري بخش خصوصي و سرمايه‌هاي مردمي براي اجراي چنين برنامه‌هاي انسان محوري را به زودي فراهم كند.

نیروگاه های زباله سوز دارای انواع مختلف و روش‌های متفاوتی برای تولید برق است. میزان الودگی این نیروگاه از موارد مهم احداث آنها است. در شهرهای مختلف ایران نیز مطالعات امکان سنجی احداث نیروگاه های زباله سوز در حال بررسی است و برخی از شهرها نیز تا مرحله شروع احداث نیز پیش رفته اند.

نیروگاه های زباله سوز نیز از تکنولوژی های مختلفی برخوردار هستند که به راندمان و میزان آلودگی تولیدی بستگی دارد. برخی از نمونه های اولیه آن دارای آلودگی های زیاد بود و خود نیز باعث ایجاد مشکلات و معضلات دیگری خواهد بود. متاسفانه در برخی از شهرهای ایران بدون توجه به استانداردهای روز ساخت نیروگاه ها به سرعت در حال وارد کردن نمونه های ارزان آنها و با تکنولوژی های پایینی است که در آینده قطعا مشکل ساز خواهند بود.

برخی از مدیران شهرداری و مسئولان دولتی فقط به صرف تبدیل زباله به برق در پی ایجاد نیروگاه زباله سوز هستند که سالهاست در کشورهای دیگر نیز برچیده شده و به ایران با قیمت پایین فروخته می شوند. استانداردهای تعریف شده برای احداث نیروگاه های زباله سوز در ایران بسیار کم و کلی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در پنج شنبه 10 مهر 1393برچسب:, در ساعت 23:32 | |

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفأ جهت ایجاد یک فضای مفرح علمی برای آن دسته از عزیزانی که تمایل به ارتقاء سطح معلومات خود در رشته مهندسی برق را دارند، ایجاد شده است.
آرشيو
تير 1402
شهريور 1396
تير 1395
فروردين 1394
مهر 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
فروردين 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
دی 1390
تير 1390
خرداد 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
پیمان پویا
لينكستان
انجمن مهندسی برق و الکترونیک
مرجع تخصصی برق و کامپیوتر
ایران الکترونیک
باشگاه مهندسین ایرانی
شعر و ادبیات
ALL SARA
مرجع مهندسی برق
علم و فناوری روز دنیا
وبلاگ برق دانشگاه خلیج
بانک مقالات مهندسی
وبلاگ مهندس محسنی فرد
وبلاگ اختصاصی برق بوشهر
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ اختصاصی پیمان پویا و آدرس peymanpouya.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

مرجع دیتا شیت
مشتقگیری آنلاین
انتگرال گیری آنلاین
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , peymanpouya.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com